Gezondheidszorg
Enterprise Excellence

Wat kunnen we leren van Kaiser Permanente?

'Keeping people healthy'
Sarah Misplon

Een tijdje terug kreeg ik van Ri De Ridder de vraag of ik zin had om mee te gaan naar Kaiser Permanente in San Francisco. Een zeer aanlokkelijk voorstel aangezien het zorgmodel van Kaiser Permanente heel vaak als voorbeeld naar voor geschoven wordt in de voorbereiding op de Eerstelijnsconferentie en de pilootprojecten Geïntegreerde Zorg voor chronisch zieken. De trip was ontzettend boeiend en ik ben dan ook met heel veel inspiratie teruggekeerd.

Enkele cijfers:

Kaiser Permanente heeft 10 miljoen leden en is aanwezig in acht Amerikaanse staten. Kaiser Permanente telt:

  • 38 ziekenhuizen
  • 622 poliklinieken en andere outpatient faciliteiten
  • 18.000 artsen
  • 180.000 medewerkers, waaronder 50.000 verpleegkundigen en 6.000 medewerkers op het IT departement

De focus ligt sterk op zorg. Welzijn is niet opgenomen in het zorgaanbod van Kaiser Permanente.

Wat kunnen we leren van Kaiser Permanente?

‘Keeping people healthy’ is het motto. Kaiser Permanente is zowel een verzekeraar als een zorgverlener. Hoe minder zorgkosten iemand maakt, hoe beter dus voor de verzekeraar. Daarom wordt er heel veel geïnvesteerd in preventie. Elk ziekenhuis heeft een health education center waar informatie beschikbaar is en er wordt coaching en opleiding voorzien over specifieke topics, zoals diabetes, HIV, mentale gezondheid,… Daarnaast is er digitaal veel informatie beschikbaar via filmpjes, online cursussen, … Ook investeert Kaiser in gezondheidspromotie bij hun eigen werknemers. Zo worden collectief doelstellingen voorop gesteld op het vlak van bijvoorbeeld overgewicht. Wordt de doelstelling behaald, dan ontvangt iedereen een bonus.

Meten van kwaliteit en benchmarking

Meten is weten: Kaiser Permanente zet duidelijke doelen voorop op het vlak van outcome en zet deze doelen ook elk jaar hoger. Ook wordt meer gespecialiseerde zorg enkel aangeboden in bepaalde ziekenhuizen binnen de groep, in ‘Centers of excellence’. En Kaiser Permanente is trots op de goede resultaten die ze kunnen voorleggen in vergelijking met andere Amerikaanse ziekenhuizen op het vlak van outcome.

Innovatie en digitalisering

Het meest indrukwekkende binnen Kaiser Permanente is het volledig geïntegreerd digitaal systeem voor alle ziekenhuizen en poliklinieken met een sterk uitgebouwd personal health record. Het heeft 7 jaar geduurd om het systeem op te zetten en er wordt nog voortdurend aan verder gebouwd, waarbij jaarlijks zo’n 5-7% van de kosten geïnvesteerd worden in IT. En het resultaat is verbluffend: in het elektronisch patiëntenportaal is alle informatie beschikbaar voor de patiënt (labo’s, brieven, info over de behandeling…) en via het systeem is het ook mogelijk om afspraken te maken, te mailen met de arts, consulten via video conferencing te voeren, medicatie online te bestellen, preoperatieve vragenlijsten in te vullen, informatie op te zoeken….

Ook voor artsen en andere zorgverleners biedt het systeem heel veel digitale support: mobiele apps, alerts over de screenings en onderzoeken die moeten gebeuren, mogelijkheid om afspraken te plannen met andere zorgverleners, evidence based guidelines… De mogelijkheden worden mooi geïllustreerd in onderstaand filmpje.

De artsen en het IT departement werken nauw samen in de ontwikkeling van het IT systeem. Of zoals de Vice president Health IT Strategy het formuleerde: ‘Een systeem dat volledig gebouwd wordt door artsen is onbetaalbaar, een systeem dat volledig gebouwd wordt door IT’ers is onbruikbaar. Het is van belang dat beide groepen samenwerken.’

Binnen de Kaiser Permanente groep is er een innovatiecentrum, het Garfield innovation centre, dat kan en mag experimenteren en sneller kan schakelen, los van de bestaande structuren. Hier worden nieuwe technologiëen en zorgvormen getest en bijgestuurd. Ook patiënten worden betrokken bij het uitwerken en uittesten van deze innovaties. Kaiser liet zich hiervoor inspireren Google en Mc Donalds. Sommige innovaties gaan vrij ver waaronder deze digitale dokter:

En de business case? Volgens Kaiser Permanente is die positief, voornamelijk door de daling van de ligduur en het verminderen van administratie bij verpleegkundigen. Ook zijn er schaalvoordelen door het systeem voor een grotere populatie te ontwikkelen (in het geval van Kaiser Permanente voor 10.000.000 leden, 38 ziekenhuizen en 622 poliklinieken).

It’s always a challenge in healthcare to break out of our silos and the Garfield Innovation Center provides an exciting physical space that energizes our staff to work collaboratively on innovations which will provide our members with the best care.
Jennifer Liebermann, Garfield Innovation Center Director

En welke lessen kunnen we trekken ?

  • Zet in op preventie en gezondheidspromotie om de efficiëntie van het zorgsysteem te verhogen (en uiteraard ook om de gezondheid van de bevolking te verbeteren)
  • Een geïntegreerd elektronisch systeem is de basis voor geïntegreerde zorg. Op dat vlak hebben wij in vergelijking met Kaiser Permanente nog grote stappen te zetten.
  • Durf experimenteren. Creëer ruimte, tijd en middelen om nieuwe zorgvormen en technologiëen – los van de bestaande structuren – samen met patiënten en zorgverleners uit te werken.

Wil je graag meer info over het bezoek, dan geef ik graag meer toelichting!

Bedankt voor het lezen

Contacteer onze expert

Sarah Misplon