Analytics

Wat brengt de toekomst voor big data?

Vandaag iemand vragen of hij al gehoord heeft van big data is net alsof je iemand zou vragen of hij/zij een smartphone heeft. Het verschil is dat slechts een minderheid echt weet waar de big data fuzz over gaat.
Jeroen Colin

Vandaag iemand vragen of hij al gehoord heeft van big data is net alsof je iemand zou vragen of hij/zij een smartphone heeft. Het verschil is dat slechts een minderheid echt weet waar de big data fuzz over gaat. Maar iedereen is het er volledig mee eens dat big data grote mogelijkheden biedt in de toekomst. En die toekomst ligt niet ver voor ons uit, het is nu. Als Masterstudenten Handelsingenieur en Burgerlijk ingenieur*, maken we deel uit van deze toekomst. Möbius gaf ons in een uitdagende stage de mogelijkheid om Big Data en haar technologieën hands-on te verkennen. Het werd een echte eye opener als het gaat om big data en analytics. In deze blog delen we graag onze big data ervaringen en buikgevoelens.

Clusters vervangen traditionele analysetools

Er is een reden waarom we het big data noemen. Het is niet alleen meer wat data, het is enorm geworden. Groot in volume, groot in verscheidenheid, groot in snelheid. Traditionele analysetools botsen op dezelfde economische wet als die die onze traditionele mobiele telefoon heeft ondervonden; stilstaan is achteruitgaan. Tegenwoordig worden rijzen technologieën om big data real-time te verwerken als paddestoelen uit de grond. Grote spelers als Google, Amazon en Microsoft hebben allemaal hun eigen cluster distributie, in de cloud. Deze clusters kunnen gigatonnen data verwerken, opslaan en analyseren en vervangen beetje bij beetje de traditionele analysetools. Maar hoe komt men aan zoveel gegevens?

Public data is overal

Social media, mobiele telefoons, GPS, (machine) sensoren, customer loyalty cards, websites … Alles genereert tegenwoordig data, zelfs uw nieuwste grasmaaier of stofzuiger. Sommige van deze gegevens worden prive gehouden door bedrijven, veel gegevens echter ‘hangen daar’, wachtend om te worden gebruikt. Dat is het mooie van data; ze zijn alomtegenwoordig als je maar weet waar je moet kijken. Toch kan de verwerking, eenmaal de data gevonden, heel uitdagend zijn.

Balanceren in de grijze zone

In termen van waarde, zijn de gegevens van op sociale media een ware goudmijn. Sommige gegevens kunnen direct worden verkregen en zelfs opgeslagen en geanalyseerd voor commerciële doeleinden. Maar er is een dunne lijn tussen data die via het web kunnen worden verworven en welke niet. En dit is waar privacy in het spel komt: ons fundamenteel recht waar we telkens blijven aan vasthouden. Publieke data verwerven binnen de grenzen van de privacywetgeving, het blijft een uitdagende evenwichtsoefening.

Big opportunities

Hoe meer gegevens beschikbaar zijn, hoe meer potentiële waarde die ze bezitten, hoe meer interessante mogelijkheden kunnen ontstaan. De rol van een consultingbureau is dus, naar onze bescheiden mening, heel duidelijk. Als experts in een bepaald domein, zijn zij de brug die de kloof tussen business en analytics kan dichten. Ze kunnen bedrijven begeleiden in hun zoektocht naar waardecreatie en een betere customer experience door middel van big data en analytics. Deze samenwerking kan onverwachte inzichten opleveren voor een proactieve klantenservice, business process optimalisaties en nog veel meer, maar vooral: een concurrentievoordeel.

Zeggen dat big data een opportuniteit voor de toekomst is verkeerd. De toekomst is nu hier; big data is nu hier. Vandaag is de dag dat uw bedrijf aan boord moet stappen van deze hogesnelheidstrein, of de kans is groot dat u uw concurrenten niet meer zal kunnen bijbenen Ontelbaar veel kansen liggen aan de horizon. Zoals Novastar zou zeggen: het beste moet nog komen!

* Deze blog werd geschreven door de Masterstudenten die door Jeroen Colin werden begeleid tijdens hun stage rond big data.

Bedankt voor het lezen

Contacteer onze expert

Jeroen Colin