Gezondheidszorg
Technologie

Technologie in de klinische praktijk: think big, act small!

Wat maakt dat er op vandaag zo’n grote kloof gaapt tussen het privé en het professioneel gebruik van technologie in de klinische praktijk?
Thomas Haspeslagh

Als artsen via hun smartphone een overschrijving regelen of een WhatsApp sturen naar vrienden of familie dan kijkt niemand daar vandaag nog van op. Als een arts tijdens een consultatie echter dezelfde smartphone bovenhaalt om tijdens het bezoek al meteen het verslag te maken dan zal de overgrote meerderheid van de patiënten stellig beweren dat die arts een early adopter is.

Wat maakt dat er op vandaag zo’n grote kloof gaapt tussen het privé en het professioneel gebruik van technologie in de klinische praktijk? Gevaarlijke vraag? Misschien, misschien ook niet. Het spreekt voor zich dat een vlot werkend dossier belangrijk is, daarnaast is het ook zeer mooi meegenomen als elektronische registraties vlot en gebruiksvriendelijk kunnen verlopen zodat ze geen extra (nutteloze) tijd toevoegen aan de consultatie.

Maar wat als we ervan uit gaan dat er ook nog andere factoren meespelen, factoren waar artsen zelf meer impact op hebben en waar ze dus zelf ook het heft in handen kunnen nemen? Er is op vandaag al heel wat digitale informatie over een patiënt aanwezig in een ziekenhuis. Door de diversiteit, verschillende toepassingen, en de kwaliteit, ongestructureerd, van die data is het echter niet eenvoudig om deze data om te vormen tot een asset. Zo dienen er op vandaag mensen ingezet te worden om diverse checks uit te voeren op die data en dan moeten die vaak ook nog gemanipuleerd worden afhankelijk van het doel waarvoor de data bestemd zijn. Er kan gewacht worden tot alle registers met alle HUBS praten en elk ziekenhuis een 100% allesomvattend EPD heeft zodat alle dataverwerking en -uitwisseling automatisch verloopt.

Er kan ook vandaag gestart worden met de meest tijdverslindende activiteiten te vervangen door artificieel intelligente toepassingen waardoor voor medewerkers tijd vrij gemaakt wordt voor waarde toevoegende activiteiten in de zorg.

We dienen zeker en vast te streven naar een optimale ondersteuning van de zorg door het slim inzetten van technologie, laat ons starten met hetgeen waar u zich het meest frequent aan ergert! Ik kijk er naar uit om er samen met u een (al dan niet artificieel) intelligente oplossing voor uit te werken.

Bedankt voor het lezen

Contacteer onze expert

Thomas Haspeslagh

Delen blog